Support

     

Waar kunnen wij u mee helpen?

Kan ik ook via automatische incasso betalen?

Ja, u kunt ook via automatische incasso betalen. Wanneer u via de automatische incasso wilt betalen dient u PM Networking toestemming te geven. Dit kunt u doen door in te loggen in uw Mijn PM Networking portaal (https://mijn.pmnetworking.nl) en daar de toestemming te geven.

U ziet onderstaand, maar in het portaal wat u moet doen om uw facturatie in het vervolg via een automatische incasso te laten verlopen.

Kan ik ook via Automatische incasso betalen zonder login voor de mijn.pmnetworking Portaal?

Heeft u geen login voor de (https://mijn.pmnetworking.nl) omgeving, dan kunt u contact met ons opnemen en verzorgen wij ook voor u dat de facturatie in het vervolg via Automatische incasso plaatsvindt.

Welke betalingsmethoden zijn er?

U kunt de factuur op de volgende manier bij ons voldoen;
– Automatische incasso (wij incasseren automatisch van uw rekening)
– Handmatige bank overschrijving
– iDeal
– Crypto currency: Bitcoin, Litecoin, Ethereum. Bekijk onze contactpagina voor de adressen.
– Contant, te Zaandam

Het geven van een machtiging van een Incasso gaat via onze Administratieve Portal.

Waar kan ik de factuur downloaden?

U kunt via onze Administratieve portal een kopie van de factuur downloaden (PDF). Lukt dit niet, stuur dan gerust een e-mail aan onze administratie en wij zullen u een kopie van de factuur doen toekomen per e-mail. Om in te loggen in onze administratieve portal, klik hier.

 

Hoe kan ik de “mail headers” van een e-mail bericht opvragen?

Het opvragen van een e-mail header heeft als grootste voordeel, dat je op die manier kunt terugzien welke route een e-mail heeft afgelegd. Je ziet direct welke mailservers de e-mail gepasseerd heeft, waardoor er kan worden vastgesteld waarom een bericht als ongewenst wordt gezien. Er zijn voor de diverse mailprogramma’s, verschillende manieren om de e-mailheaders op te vragen;

Outlook

  1. Open Outlook.
  2. Klik op de e-mail waar je graag de headers van zou willen zien.
  3. Klik op het bovenaan op ‘Bestand’ (‘File’).
  4. Klik op ‘Eigenschappen’ (‘Properties’).
  5. De volledige headers tonen zich dan bij ‘Internetheaders’.

Outlook Hotmail (Webmail-variant)

  1. Log in op je Outlook/Hotmail-account.
  2. Klik in het linkermenu op ‘Inbox’.
  3. Klik met de rechtermuisknop op het bericht waarvan je de headers wilt zien.
  4. Klik vervolgens op ‘Berichtbron weergeven’ (‘View Message Source’).
  5. De volledige headers zullen dan in een nieuw venster verschijnen.

Voor oudere versies van Outlook

  1. Open Outlook.
  2. Klik in de inbox met de rechtermuisknop op de e-mail waar je graag de headers van zou willen zien.
  3. Selecteer in dat menu de optie ‘Berichtopties’.
  4. De volledige headers zullen zich in een nieuw venster tonen.

Gmail

  1. Log in op Gmail.
  2. Open de e-mail waar je graag de headers van zou willen zien.
  3. Klik op het pijtje naar beneden naast de knop ‘Beantwoorden’ (‘Reply’), bovenaan in het berichtenvenster.
  4. Selecteer ‘Origineel weergeven’ (‘Show original’).
  5. De volledige headers van dat bericht zullen dan in een nieuw venster verschijnen.

Apple Mail

  1. Open Apple Mail.
  2. Klik op de e-mail waar je graag de headers van zou willen zien.
  3. Ga naar ‘Weergave’ > ‘Bericht’ > ‘Alle kopteksten’ (‘View’ > ‘Message’ > ‘All Headers’).
  4. De volledige headers zullen dan in een venster onder je inbox verschijnen.

 

E-mail instellen zonder SSL (iPhone en iPad)

Via onderstaand stappenplan kunt u de e-mail instellen op uw Apple iPhone en/of Apple iPad. Beide werken namelijk volgens dezelfde software waardoor het instellen op dezelfde manier gaat.

Wanneer u problemen ondervindt met het instellen van de e-mail horen wij dat graag van u. Onderstaande handleiding stelt de e-mail in zonder SSL. De onderstaande schermprintjes zijn gemaakt met een iPad (mini).

Stap 1

Druk op “Instellingen”. Deze kan onderin uw scherm staan, maar ook tussen de andere icoontjes op de iPad of iPhone.

Stap 2

Druk op “Mail, Contacten en Agenda”

Stap 3

Druk op “Nieuwe account”

Stap 4

Druk op “Anders”

Stap 5

Druk op “Voeg mailaccount toe”

Stap 6

Voer vervolgens de gewenste gegevens in,
Naam:
E-mail:
Wachtwoord:
Beschrijving: <Optioneel, deze is uitsluitend voor u om herkenbaar te zijn. Bijvoorbeeld: “Mail”>

Druk vervolgens op “volgende”

Stap 7

Voer vervolgens onderstaande gegevens in,

Bij server inkomende post:
Hostnaam mail:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:

Bij server uitgaande post:
Hostnaam mail:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:

Druk vervolgens op “Volgende”

Stap 7

De Iphone/Ipad zal nu een poging doen om een verbinding te maken met de mailserver. Het kan zijn dat je onderstaande mededeling in beeld ziet staan. Druk op “Ga door”

Stap 8

Het instellen is bijna klaar. Druk op “Bewaar”

Stap 9

Het account is toegevoegd, nu dienen er nog een aantal dingen gecontroleerd en aangepast te worden.
Druk op het net toegevoegde mail account.

Druk dan op uw e-mailadres.

Druk op ‘Geavanceerd’

Scrol naar beneden en bij ‘INKOMEND-INSTELLINGEN’ zie je bij “Gebruik SSL’ aan staan (groen).

Zet het gebruik van SSL uit en zorg dat de serverpoort op 143 staat. Druk vervolgens op ‘Account’

Druk vervolgens bij SERVER UITGAANDE POST op de SMTP

Druk vervolgens op mail.uwdomeinnaam.nl

Standaard staat het gebruik van SSL aan (groen).

Zet het gebruik van SSL uit en zorg dat de serverpoort op 587 staat.

Druk nu op ’Gereed’, ‘Account’, ‘Gereed’. Het account is nu klaar voor gebruik.

 

Bij het instellen van de e-mail kunt u veelal kiezen tussen POP(3) en IMAP. Maar wat zijn de belangrijkste verschillen tussen beide eigelijk?

Los van de technisch- inhoudelijke verschillen van deze protocollen, zal onderstaand schema de belangrijkste verschillen weergeven tussen beide opties om uw e-mail op te halen.

POP3

De e-mail wordt opgehaald door uw computer of ander apparaat (tablets, telefoon, etc) en wordt “standaard” niet op de server bewaard na het ophalen.

Doordat de mail (standaard) van de server wordt verwijderd na het ophalen door u (er wordt nooit ongelezen e-mail verwijderd), is de mailbox weer leeg waardoor de ruimte beschikbaar blijft voor nieuwe berichten.

Wanneer een e-mail wordt verwijderd door bijvoorbeeld de PC, dan zal deze e-mail niet (meer) binnenkomen op een ander apparaat.

POP wordt gebruikt om e-mail op te halen, om mail te versturen wordt er gebruik gemaakt van het SMTP protocol.

IMAP

De e-mail wordt bewaard op de server, uw computer of ander apparaat (tablet, telefoon, etc) leest de berichten vanaf de server.

Doordat de mail op de server blijft staan, kan de e-mail op meerdere apparaten gelezen (en verwijderd worden)

Doordat de mails op de server blijven staan (in de desbetreffende mailbox), wordt de mailbox voller. Wanneer de mailbox zijn maximale capaciteit bereikt, zullen e-mails niet meer aankomen die aan u gericht worden. De versturende partij krijgt dan een bericht dat de mailbox vol is.

Welke e-mail porten kan ik gebruiken?

  • Afhankelijk van de internet aanbieder (de partij waar je daadwerkelijk mee verbonden bent met internet), kunnen bepaalde porten geblokkeerd worden, of open staan voor mail verkeer. Het is dan ook niet met zekerheid te stellen welke van onderstaande porten zullen werken bij het instellen van uw e-mail, probeer deze dan ook en neem contact met ons op wanneer dit niet lukt;

De instellingen die gebruikt kunnen worden zijn:

Uitgaande mailserver (SMTP): <mail.uwdomeinnaam.nl>
Gebruikte poorten: 25, 587 (voorkeur) zonder ssl
Gebruikte poorten: 465 met SSL

inkomende mailserver (IMAP): <mail.uwdomeinnaam.nl>
Gebruikte poorten: 143 zonder ssl
Gebruikte poorten: 993 zonder ssl

inkomende mailserver (POP3): <mail.uwdomeinnaam.nl>
Gebruikte poorten: 110 zonder ssl
Gebruikte poorten: 995 zonder ssl

Let op: Authenticatie bij zowel inkomende- als uitgaande e-mail is altijd verplicht!

 

Wanneer u over een eigen domeinnaam beschikt en de SSL van de e-mail wenst uit te schakelen, kunt u onderstaande stappen volgen.

Wanneer u wel de SSL wenst te gebruiken, neem dan contact met ons op voor verdere instructies.

Onderstaande instructies zijn opgesteld om voor het instellen van de e-mail in Outlook 2010 en hoger (Instellen van een nieuw email adres). De afbeeldingen zijn gemaakt in Outlook 2016 en kunnen daardoor wellicht iets afwijken van uw situatie.

Stap 1

Start Outlook.
Als Outlook voor de eerste keer gebruikt wordt dal zal er een email instel wizard verschijnen.
Vul de onderstaande gegevens in:
Uw naam: <vul hier uw naam in>
E-mailadres: <vul hier uw e-mailadres in>
Wachtwoord (2x): <vul het opgegeven wachtwoord in>
Klik daarna op “Volgende”

Stap 2

Outlook gaat nu zoeken en probeert de instellingen zelf te configureren. Het kan zijn dat Outlook met de onderstaande mededeling komt. Vink dan aan ‘Niet opnieuw vragen voor deze website’ en klik dan op toestaan.

Stap 3

Het account is nu automatisch geconfigureerd.
Krijg je onderstaande mededeling niet dan moet je handmatig de mail instellen, zie daarvoor stap 4.

Stap 4

Kies voor POP of IMAP en klik op volgende. Indien de verschillen tussen beide protocollen niet duidelijk zijn, klik dan niet om de belangrijkste verschillen tussen IMAP en POP3 te lezen.

Stap 5

Vul dan het volgende in:

Bij gebruikers gegevens:
Naam: <uw naam>
Email adres: <uw email adres>

Bij servergegevens:
Type account: IMAP
Server voor inkomende mail: <mail.uwdomeinnaan.nl>
Server voor uitgaande mail: <mail.uwdomeinnaam.nl>

Bij aanmeldingsgegevens:
Gebruikersnaam:  <uw email adres>
Wachtwoord:  <uw wachtwoord>

Klik vervolgens op “meer instellingen”

Stap 6

Ga naar het tabblad Server voor uitgaande e-mail en vink aan ‘Voor de server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist.

Stap 7

Ga vervolgens naar het tabblad ‘Geavanceerd’
Controleer en/of wijzig de onderstaande punten:

Poortnummers van server
Inkomende e-mail (IMAP): 143
Gebruik het volgende type versleutelde verbinding: geen
Uitgaande e e-mail (IMAP): 587
Gebruik het volgende type versleutelde verbinding: geen

Bij mappen:
Pad van de hoofdmap: inbox

Klik dan vervolgens op OK en dan op voltooien of volgende. Het account zal dan getest gaan worden. Zie je onderstaande mededeling dan is het account correct geconfigureerd.

Internet headers opvragen

Per e-mail programma verschilt de methode om de Internet headers te achterhalen. We hebben onderstaand per programma aangegeven hoe u de headers kunt opvragen. U kunt vervolgens de Internet headers “kopieren” en “plakken” in een nieuw e-mail bericht (b.v. gericht aan de support van PM Networking) indien hier om gevraagd wordt:


Windows: Outlook Office 2003/2007

Als je Outlook 2000, 2003 of 2007 gebruikt om je e-mail te lezen, dan kun je op de volgende manier de headers meesturen:

  1. Druk in het overzicht van je e-mailberichten met de rechtermuisknop op het e-mail bericht waarvan je de header wilt opvragen.
  2. Kies in het uitrolmenu voor optie “Berichtopties”
  3. In het dialoogvenster wat verschijnt zie je onderaan een veld met Internet headers.
  4. Selecteer en kopieer de headers.

Windows: Outlook/Office 2010/Office 2016
Als je Outlook 2010 gebruikt om je e-mail te lezen, dan kunt je op de volgende manier de headers meesturen:

  1. Dubbelklik in het overzicht van de e-mailberichten op het e-mailbericht waarvan je de header wilt opvragen. Deze wordt in een nieuw venster geopend.
  2. Klik op het symbool rechts van de tekst “Codes” (Tags).
  3. Selecteer vervolgens alle tekst die te zien is bij “Internetheaders” en gebruik de toetsenbord combinatie “[CTRL] [C]” (beide tegelijk indrukken).

 

Windows: Outlook Express
Als je Outlook Express gebruikt om e-mail te lezen, dan kun je op de volgende manier de headers meesturen:

  1. Open het e-mailbericht waarvan je de header wilt opvragen.
  2. Klik op “Bestand” in het menu.
  3. Klik op “Eigenschappen” in het uitrolmenu dat nu tevoorschijn komt.
  4. Klik op “Details”.
  5. Selecteer en kopieer de headers.

 

Windows: Mozilla Thunderbird
Als je Mozilla Thunderbird gebruikt om e-mail te lezen, dan kun je op de volgende manier de headers meesturen:

  1. Open het e-mailbericht waarvan je de header wilt opvragen.
  2. Klik op “Beeld” in het menu.
  3. Klik op “Berichtbron” in het uitrolmenu dat nu tevoorschijn komt.
  4. Selecteer en kopieer de headers.

 

Windows: Pegasus
Als je Pegasus gebruikt om e-mail te lezen, dan kun je op de volgende manier de headers meesturen:

  1. Open het e-mailbericht waarvan je de header wilt opvragen.
  2. Druk tijdens het lezen van het e-mailbericht op “CTRL-H”
  3. De volledige header zal zichtbaar worden in het betreffende mailtje. (Let op: de header zal ook meegestuurd worden bij het “forwarden” van de e-mail.)

 

Mac: Mozilla Thunderbird
Als je Mozilla Thunderbird gebruikt om e-mail te lezen, dan kun je op de volgende manier de headers meesturen:

  1. Selecteer het e-mailbericht waarvan je de header wilt opvragen.
  2. Klik vervolgens in het menu op  “Beeld”
  3. Selecteer de optie “Berichtbron”
  4. Selecteer en kopieer de headers.

 

Mac: Apple Mail
Als je Apple Mail gebruikt om e-mail te lezen, dan kun je op de volgende manier de headers meesturen:

  1. Selecteer het e-mailbericht waarvan je de header wilt opvragen.
  2. Klik vervolgens in het menu op “View/weergave”.
  3. Klik op “Message/bericht”.
  4. Kies voor “Long Headers/alle kopteksten”.
  5. Selecteer en kopieer de headers.

 

Mac: Microsoft Entourage
Als Microsoft Entourage gebruikt om e-mail te lezen, dan kun je op de volgende manier de headers meesturen:

  1. Selecteer het e-mailbericht waarvan je de header wil opvragen.
  2. Klik vervolgen in de menubalk op “View”
  3. Klik vervolgens op “Source”.
  4. Hierna wordt er een nieuw venster geopend met daarin de headers van de e-mail.
  5. Selecteer en kopieer de headers.

 

Windows Live Mail (Hotmail)
Als je een Windows Live Mail account gebruikt om e-mail te lezen, dan kun je op de volgende
manier de headers meesturen:

  1. Open het e-mailbericht waarvan je de header wilt opvragen
  2. Klik rechtsboven op “Acties”
  3. Kies in het uitrolmenu voor “berichtbron weergeven”
  4. Selecteer en kopieer de headers.

 

Online e-maildiensten: Gmail
Als je een Gmail account gebruikt om e-mail te lezen, dan kun je op de volgende manier de headers meesturen:

– Klik op de pijl-omlaag naast” Beantwoorden” in de rechterbovenhoek van het berichtvenster.
– Kies in het uitrolmenu voor “Origineel  weergeven”.
– Selecteer en kopieer de headers.

 

Online e-maildiensten: Yahoo! Mail
Als je een Yahoo!Mail account gebruikt om e-mail te lezen, dan kun je op de volgende manier de headers meesturen:

  1. Open het e-mailbericht waarvan je de header wilt opvragen
  2. Kies in de menubalk voor “Meer”.
  3. Kies in het uitrolmenu voor “Volledige header weergeven”
  4. Selecteer en kopieer de headers.

 

Hoe benader of activeer ik de web mail?

Als u uw e-mail programma niet kunt gebruiken (bijvoorbeeld omdat u niet achter uw eigen computer zit) en toch uw e-mail wilt lezen of versturen, kunt u gebruik maken van de webmail. De webmail is doorgaans te openen door “simpelweg” in de browser “webmail.<uwdomein.nl>” in te typen. Er zal een scherm verschijnen waar u de gebruikersnaam (veelal uw volledige e-mail adres) en wachtwoord in dient te voeren.

Lukt dit niet, dan kunt u contact opnemen met onze support om dit te (laten) activeren. Ook kunt u deze optie zelf activeren, mits u de mogelijkheid heeft om in te loggen in de technische portal (Plesk).

Uitleg overige e-mail

Overige e-mail programma’s

Voor het instellen van uw e-mail programma heeft u de volgende gegevens nodig. Deze instellingen zijn zowel van toepassing op het ontvangen van e-mail als op het versturen van e-mail.

E-mail instellen: Microsoft Outlook Express

  • Microsoft Outlook Express

Na het opstarten van Outlook Express kiest u in het menu de optie Extra, en vervolgens de optie >Accounts. De volgende dialoog verschijnt dan:

Hierin kiest u voor Toevoegen en vervolgens voor E-mail. Nu verschijnt de Wizard Internet-verbinding. Hier voert U achtereenvolgens uw naam en uw e-mail adres in. De volgende pagina vult u als volgt in:

waarbij u uwdomeinnaam.nl dient te vervangen door uw eigen domeinnaam.

Hier vult uw e-mailadres en uw wachtwoord in.
Plaats tevens GEEN vinkje bij Aanmelden met beveiligd-wachtwoordverificatie.

Nu klikt u weer op Volgende en dan op Voltooien om de Wizard af te sluiten.

U bent weer terug in de dialoog Internet-accounts. Selecteer hier het zojuist aangemaakte email account en klik op Eigenschappen. Ga vervolgens naar het tabblad Servers. Hier moet de optie Voor deze server is verificatie vereist aangevinkt worden:

Klik nu op OK en op Sluiten. Uw e-mail account is nu klaar voor gebruik.

 

E-mail instellen: Microsoft Outlook 2010

  • Microsoft Outlook 2010

Na het opstarten van Outlook kiest u in het menu de optie Bestand, vervolgens de accountinstellingen en nogmaals accountinstellingen.

De volgende dialoog verschijnt dan:

Hier kiest u nieuw. Hierna verschijnt een nieuwe dialoog:

Hier selecteert u de optie Serverinstellingen of extra servertypen handmatig configureren en drukt u op volgende. Hierna verschijnt een nieuwe dialoog:

Hier selecteert u de optie Internet-e-mail en drukt u op volgende. Hierna verschijnt een nieuwe dialoog:

Deze dialoog vult u als volgt in:

Uw naam: de naam van de afzender.
E-mailadres: uw e-mail adres.
Inkomende e-mail (POP3): hier vult u mail.uwdomeinnaam.nl in, waarbij u uwdomeinnaam.nl vervangt door uw eigen domeinnaam.
Uitgaande e-mail (SMTP): hetzelfde als voor de inkomende email.
Gebruikersnaam: hier vult u uw volledige e-mail adres in.
Wachtwoord: het wachtwoord van het e-mail account.
Beveiligd-wachtwoord vertificatie (SPA): dient u uit te vinken indien deze aangevinkt staat.

Vervolgens klikt u op Meer instellingen en verschijnt een nieuwe dialoog. In deze dialoog kiest u voor het tabblad Server voor uitgaande e-mail:

In deze dialoog selecteert u de optie Voor de server … is verificatie vereist en Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail. Vervolgens sluit u deze dialoog af met OK, en kiest u voor Volgende in de dialoog E-mailaccounts.
Uw e-mail account is nu klaar voor gebruik.

E-mail instellen: Microsoft Outlook 2003

  • Na het opstarten van Outlook kiest u in het menu de optie Extra, en vervolgens de optie E-mailaccounts. De volgende dialoog verschijnt dan:

Hier kiest u voor het toevoegen van een e-mail account. Hierna verschijnt een nieuwe dialoog:

Hier selecteert u de optie POP3. Vervolgens wordt de volgende dialoog getoond:

Deze dialoog vult u als volgt in:

  • Uw naam: de naam van de afzender.
  • E-mailadres: uw e-mail adres.
  • Inkomende e-mail (POP3): hier vult u mail.uwdomeinnaam.nl in, waarbij u uwdomeinnaam.nl vervangt door uw eigen domeinnaam.
  • Uitgaande e-mail (SMTP): hetzelfde als voor de inkomende email.
  • Gebruikersnaam: hier vult u uw volledige e-mail adres in.
  • Wachtwoord: het wachtwoord van het e-mail account.
  • Aanmelden met beveiligd-wachtwoordverificatie: deze mag u uitvinken indien deze staat aangevinkt.

Vervolgens klikt u op Meer instellingen en verschijnt een nieuwe dialoog. In deze dialoog kiest u voor het tabblad Server voor uitgaande e-mail:

In deze dialoog selecteert u de optie Voor de server … is verificatie vereist en Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail. Vervolgens sluit u deze dialoog af met OK, en kiest u voor Volgende in de dialoog E-mailaccounts.

Uw e-mail account is nu klaar voor gebruik.

Wordt er onderscheid gemaakt tussen hoofdletters en kleine letters?

Als u een Linux hosting pakket heeft dient u er rekening mee te houden dat de server onderscheid maakt tussen hoofdletters en kleine letters. Dit betekent dat mijnbestand.htm, MijnBestand.htm en MIJNBESTAND.HTM drie verschillende bestanden zijn. Om vergissingen te voorkomen is het aan te bevelen om in bestandsnamen alleen kleine letters te gebruiken.

Als u een Windows hosting pakket heeft maakt de server geen onderscheid tussen hoofdletters en kleine letters. De bestandsnamen mijnbestand.htm, MijnBestand.htm en MIJNBESTAND.HTM wijzen dus allemaal naar hetzelfde bestand.

Hoe wijzig ik het wachtwoord van mijn FTP account?

Het wijzigen van het FTP wachtwoord kunt u zelf via de technische portal (Plesk). Indien u hier geen gegevens van heeft, kunt u die uiteraard bij ons opvragen.
Uiteraard kunnen wij ook het FTP wachtwoord voor u wijzigen. Wachtwoorden zullen nooit telefonisch worden verstrekt, wij vragen u dan ook hier een “ticket” voor aan te maken door ons een e-mail te sturen aan onze support.

Hoe activeer ik een MySQL database?

MySQL databases zijn alleen mogelijk op onze Linux servers. Alle hedendaagse CMS pakketten werken met een database (denk daarbij aan WordPress, Joomla, Concrete5, etc). De beschikking hebben over een MySQL database is dan een ook vereiste om te werken met bovenstaande CMS pakketten.

Hoe krijg ik de beschikking over een MySQL database?
Lang niet iedere website zal gebruik maken van een database. Daarom wordt er standaard geen database aangemaakt voor elk hosting account, maar doen wij dit op verzoek. Als u een email verstuurt naar support@pmnetworking.nl zullen wij zo spoedig mogelijk een MySQL database voor u aanmaken. U kunt dit uiteraard ook zelf door in te loggen in de technische (Plesk) portal.

Hoe kan ik een database gebruiken in mijn website?
Wanneer u een dynamische website wenst, kunt u doorgaans het beste gebruik maken van MySQL in combinatie met PHP. PHP is een scripttaal die standaard op onze Linux servers beschikbaar is. Deze scripttaal bevat o.a. een set functies voor het benaderen en muteren van uw database. Meer informatie over PHP vindt u op www.php.net, met onder andere de mogelijkheid voor het downloaden van een handleiding. Let op, dit is voor de programmeurs onder ons en/of zeer gevorderde internet gebruikers.

phpMyAdmin
Een andere methode om de database aan te roepen, is via phpMyAdmin. Deze webbased applicatie geeft u alle middelen om de database te beheren. phpMyAdmin staat standaard beschikbaar via onze Plesk omgeving. Uiteraard is het ook mogelijk om zelf phpMyAdmin te installeren op uw webruimte / hostingpakket.

Overige tools
Ook kan er met overige tools, zoals een MySQL Workbench verbinding worden gemaakt. Lukt het verbinding maken niet, neem dan contact met ons op. Wellicht is er een firewall actief die uw verbinding blokkeert.

Het aanmaken van een Foutpagina (website)

Het aanmaken van foutpagina’s is alleen van toepassing voor personen die zelf een website bouwen zonder WordPress, Concrete 5 of andere CMS systemen waar dergelijke mogelijkheden veelal aanwezig zijn. Het aanmaken van foutpagina’s via onderstaande procedure is overigens alleen mogelijk op onze Linux servers.

Wat is een foutpagina?

Als er een fout optreedt, bijvoorbeeld omdat een bepaalde pagina niet bestaat, wordt er door de webserver een eenvoudige pagina gegenereerd met een foutmelding. Door zelf een foutpagina te maken kunt u deze in de stijl van uw website maken, en kunt u de bezoekers bijvoorbeeld via een link naar de indexpagina van uw website doorverwijzen.

De belangrijkste fouten waarvoor een foutpagina gemaakt kan worden zijn:

  • 401: Deze code wordt gegeven als iemand geen toegang heeft tot een beveiligd deel van de website;
  • 404: Dit is de meest voorkomende fout en betekent dat de gevraagde pagina niet bestaat. De reden hiervan is veelal dat de pagina aangepast is en de link niet meer uit komt waar dat eerder wel het geval was;
  • 500: Dit betekent dat er een onverwachte fout is opgetreden in de webserver. Vaak is dit een programmeerfout, bestanden die niet gevonden kunnen worden, en meer van deze aard. Om een dergelijke foutmelding op te lossen, zal er aan debugging gedaan moeten worden. Zet bijvoorbeeld “error reporting” aan, en analyseer de logbestanden van de server op fouten;

Geen fouten, maar wel interessante statuscodes;

  • 301 + 302: Dit zijn niet zozeer foutmeldingen maar meer statuscodes die de browser kan ontvangen als een pagina wordt omgeleid naar een andere pagina. De keuze wanneer er een 301 of 302 gebruikt dient te worden, is afhankelijk van de vraag of de opgevraagde pagina verwijderd moet worden uit zoekresultaten (of niet);

Hoe maak ik een foutpagina aan?

Allereerst maakt u op de gebruikelijke manier een webpagina aan (bijvoorbeeld ‘404.htm’) en plaatst u deze via FTP op de server. Vervolgens gaat u naar de beheerpagina’s van onze website. In het menu links kiest u voor de optie ‘Foutpagina’s’. Verdere informatie kunt u opvragen door op de link ‘help’ te klikken (rechtsboven).

Heb ik een FTP programma nodig?

Voor gebruikers van Windows is het niet noodzakelijk om een apart FTP programma te gebruiken. Windows is standaard al voor zien van FTP functionaliteit.

Ga hiervoor naar het startmenu, en kies de optie ‘Uitvoeren’. De volgende dialoog verschijnt dan:

Hier vult u het commando ‘ftp://ftp.uwdomeinnaam.nl’ in, waarbij u ‘uwdomeinnaam.nl’ dient te vervangen door uw eigen domeinnaam. Vervolgens klikt u op ‘OK’

Nu moet u zich eerst aanmelden bij de server. Daarom verschijnt de volgende dialoog:

Bij ‘Gebruikersnaam’ vult u de naam van uw hosting account in, en daaronder het bijbehorende wachtwoord. U kunt er verder voor kiezen om de optie ‘Wachtwoord opslaan’ aan te vinken. Windows onthoudt dan uw accountnaam en wachtwoord en u hoeft het een volgende keer niet meer op te geven.

Vervolgens klikt u op ‘Aanmelden’. Er wordt nu een standaard scherm van de Windows Verkenner geopend. U kunt nu op de gebruikelijke manier bestanden van en naar de server kopiëren. Let op: Bestanden voor uw website dient u in de map ‘/html’ of ‘httpdocs’ op de server te plaatsen.

FTP programma instellen

FTP programma instellen

Voor het instellen van uw FTP programma heeft u de volgende gegevens nodig:

  • Server: ftp.uwdomeinnaam.nl, waarbij u uwdomeinnaam.nl dient te vervangen door uw eigen domeinnaam.
  • Account: dit is de door ons aangegeven account.
  • Wachtwoord: dit is de door ons aangegeven wachtwoord.

Let op: Bestanden voor uw website dient u in de map ‘/html/’ OF ‘/httpdocs’ op de server te plaatsen, er is altijd maar een van de twee beschikbaar.

 

De iBlox Website Builder wordt niet meer ondersteund!

De Iblox Website Builder  is enkele jaren geleden (ver voor 2016) niet meer onderhouden door het voormalige Iblox, en is daardoor ingehaald door de tijd. Iblox had een FAQ beschikbaar met uitleg en instructies over de Website Builder, deze is hier te vinden.

Wanneer u met deze uitleg en instructies niet verder komt, kunt u uiteraard contact met ons opnemen om te horen hoe wij u verder kunnen helpen.

 

Known issues (Iblox Website Builder) – Bekende problemen

Op deze pagina houden wij u op de hoogte van de bekende problemen (known issues) van de Iblox Website builder.
Belangrijk om te benoemen dat Iblox het platform niet langer in ontwikkeling heeft, en deze problemen dus ook niet opgelost zullen worden.

1).
De website builder van Iblox is niet responsive. De websites werken dan ook niet goed op mobiele apparaten;

2).
Sommige onderdelen van de editor laden niet goed in recentere versies van Google Chrome;

3).
Nieuwe (additionele) modules kunnen/zullen problemen geven met de huidige website. Het is dan ook af te raden om de website uit te breiden met bijvoorbeeld de Webshop module;

4).
Tekstbolletjes zijn soms niet vast te zetten (deze verdwijnen wanneer je met de cursor in de buurt komt van deze bolletjes). Dit is een probleem binnen de gebruikte browser. Een work-around is veelal gebruik te maken van een andere browser. Enkele voorbeelden van browsers: Internet Explorer, Edge, Firefox, Chrome. Wij adviseren met de Website builder gebruik te maken van Firefox.

 

Welke ondersteuning kunt u mij bieden

De ondersteuning die wij bieden kan zowel telefonisch, bij u op locatie, bij ons op kantoor, of via remote sessies plaatsvinden (bijvoorbeeld via TeamViewer). De basis ondersteuning die wij bieden bij de webhosting pakketten, zijn echter beperkt tot het technisch functioneren van het hostingpakket. Inhoudelijke vragen over uw website, “zoals: Hoe moet ik … en Hoe kan het dat …”, kunnen door onze concurrerende prijzen en onze wens om u zaken goed uit te leggen niet binnen de basis ondersteuning vallen. U zult hier ongetwijfeld begrip voor hebben.

Maar hoe dan verder. U heeft een probleem in een website die u zelf niet kunt oplossen?
Wij kunnen u op vrijwel alle vlakken ondersteuning bieden middels onze aanvullende diensten. Denk hierbij aan SEO vragen, inhoudelijke programmeeropdrachten, installatie (of deinstallatie) van software en/of modules, snelheidsproblemen met de website (overigens vaak veroorzaakt door foute plugins), en meer. Wij ondersteunen eenmanszaken tot professionele webdesign bureau’s inhoudelijk met programmeer vraagstukken. Ook voor inhoudelijke analyses: SEO, usability en website optimalisatie zijn wij de aangewezen partij!

Neem contact met ons op met uw vraagstuk, en wij informeren u over onze mogelijkheden en specifieke kennis!

Hoe kan ik overstappen van de Iblox Website Builder?

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen (Leuker kunnen we het niet maken …..) :

Wanneer u op dit moment een website heeft in de “Iblox website builder”, en hier grote wijzigingen aan wenst te maken, is het ons advies om uw website om te zetten naar een ander platform zoals WordPress en/of Concrete5.

De reden hiervan is als volgt:
De Iblox Website Builder is enige jaren geleden (in-house) ontwikkeld door Iblox en niet door diens programmeurs onderhouden. Er zijn ondertussen enkele jaren geen updates meer geweest in de Website Builder (uiteraard wel in het hosting platform waarmee we de Iblox websites faciliteren). Doordat de Website Builder niet onderhouden was/is, zijn de mogelijkheden in het systeem beperkt. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om een Responsive website te maken en worden bekende bugs niet opgelost.

Wij raden het dan ook niet alleen af, wij richten zelf geen nieuwe Website Builder websites in. Ook binnen bestaande Websites maken wij geen grote wijzigingen (zoals het implementeren van een webshop of het ombouwen van navigatie structuren) zodat de stabiliteit gewaarborgd blijft van het reeds draaiende systeem. Uitbreidingswensen? Overzetten.

Hoe gaat het overzetten:
Het is niet mogelijk om met een paar drukken op de knop de inhoud van de huidige website om te zetten naar een gewenst ander alternatief. Dit wordt een handmatige klus waarbij de teksten en afbeeldingen (feitelijk alle content) in het nieuwe systeem ingevoerd dient te worden (copy/paste). De vormgeving van de Website Builder kan eveneens niet overgenomen worden en dient, indien men dit verlangd, nagemaakt te worden in de andere systemen.
Zowel WordPress als Concrete5 hebben een grote gemeenschap achter de initiatieven zitten die veel templates/thema’s/plugins/modules en andere mogelijkheden maken voor de websites.

Welke rol kan PM Networking hierin betekenen:
Helaas bieden wij momenteel géén website service: We hebben op dit moment geen vormgevers in dienst die “mooie” websites kunnen maken. Onze expertise zit op het technische vlak, waardoor wij in samenwerking met vormgevers mooie/complexe websites en webshops kunnen opleveren. Veelal past dit niet in de verwachting van de Iblox gebruikers, maar uiteraard kunt u contact met ons opnemen voor de mogelijkheden.

Om de website goed om te kunnen zetten bieden wij een “installatie service” voor het installeren van vrijwel ieder OpenSource systeem (zoals WordPress, Concrete5 en meer) op uw webhosting pakket. U krijgt vervolgens alle gegevens toegestuurd waarmee u de website volledig kunt beheren. Additionele support/ondersteuning bij het gebruik van thema’s, modules, plugins, etc. verrichten wij doorgaans op nacalculatie. Dit is wel zo reëel om de kosten van de webhosting laag te houden, en de kosten voor de support naar alle redelijkheid worden belast.

Aanvullende vragen of opmerkingen over de Iblox Website Builder?
Wij verzoeken u vriendelijk om uw vragen en opmerkingen aan onze support te sturen, we nemen dan z.s.m. contact met u op!

 

Welke pagina (of bestand) wordt er als eerste getoond?

Elke website dient een eerste pagina te hebben. Dit is de pagina die getoond wordt als u in uw webbrowser uw website oproept via ‘http://www.uwdomeinnaam.nl/’. Omdat de server moet weten welke pagina hij dan moet laten zien zijn er vaste namen afgesproken voor deze eerste pagina.

Als u een Linux hosting pakket heeft kunt u kiezen uit:
index.htm, index.html, index.php

Als u een Windows hosting pakket heeft kunt u kiezen uit:
Default.htm, Default.html, Default.asp, Default.aspx, Index.htm, Index.html

Waarom krijg ik een foutmelding bij het bekijken van mijn website?

Mogelijk krijgt u één van de volgende foutmeldingen te zien als u uw website probeert te bekijken in uw webbrowser:

  • Forbidden You don’t have permission to access / on this server.
  • U bent niet gemachtigd om deze pagina te bekijken.

Dit betekent meestal dat u geen geldige eerste pagina op de server heeft gezet (zie boven).

Hoe wijzig ik het wachtwoord van mijn FTP account?

Het wijzigen van het FTP wachtwoord kunt u zelf via de technische portal (Plesk). Indien u hier geen gegevens van heeft, kunt u die uiteraard bij ons opvragen.
Uiteraard kunnen wij ook het FTP wachtwoord voor u wijzigen. Wachtwoorden zullen nooit telefonisch worden verstrekt, wij vragen u dan ook hier een “ticket” voor aan te maken door ons een e-mail te sturen aan onze support.

Waar plaats ik de bestanden van mijn website?

Bestanden voor uw website dient u in de map ‘/httpdocs’ (of ‘/html’ indien beschikbaar) te plaatsen. Deze map is standaard al aanwezig. Mocht u deze per ongeluk verwijderd hebben, dan kunt u deze zelf weer aanmaken.

Eventueel kunt u zelf extra mappen aanmaken naast de ‘/httpdocs’ map, bijvoorbeeld voor het bewaren van bestanden. Deze kunnen dan alleen via FTP benaderd worden, en niet via uw website.