Onderstaand treft u onze instructies voor het instellen van uw e-mail.

<< Klik hier om terug te gaan naar het volledige FAQ overzicht

Staat uw mail programma er niet bij, en werken de instellen die beschreven worden niet van de andere FAQ items? Neem contact op met onze support, en wij zullen de FAQ aanvullen. Bij voorbaat dank voor uw medewerking!

  • E-mail instellen zonder SSL (iPhone en iPad)
    • Via onderstaand stappenplan kunt u de e-mail instellen op uw Apple iPhone en/of Apple iPad. Beide werken namelijk volgens dezelfde software waardoor het instellen op dezelfde manier gaat.

      Wanneer u problemen ondervindt met het instellen van de e-mail horen wij dat graag van u. Onderstaande handleiding stelt de e-mail in zonder SSL. De onderstaande schermprintjes zijn gemaakt met een iPad (mini).

      Stap 1

      Druk op “Instellingen”. Deze kan onderin uw scherm staan, maar ook tussen de andere icoontjes op de iPad of iPhone.

      Stap 2

      Druk op “Mail, Contacten en Agenda”

      Stap 3

      Druk op “Nieuwe account”

      Stap 4

      Druk op “Anders”

      Stap 5

      Druk op “Voeg mailaccount toe”

      Stap 6

      Voer vervolgens de gewenste gegevens in,
      Naam: <uw naam>
      E-mail: <uw e-mail adres>
      Wachtwoord: <uw wachtwoord die u ontvangen heeft voor uw e-mail>
      Beschrijving: <Optioneel, deze is uitsluitend voor u om herkenbaar te zijn. Bijvoorbeeld: “Mail”>

      Druk vervolgens op “volgende”

      Stap 7

      Voer vervolgens onderstaande gegevens in,

      Bij server inkomende post:
      Hostnaam mail: <mail.uwdomeinnaam.nl>
      Gebruikersnaam: <uw e-mail adres>
      Wachtwoord: <uw wachtwoord>

      Bij server uitgaande post:
      Hostnaam mail: <mail.uwdomeinnaam.nl>
      Gebruikersnaam: <uw e-mail adres>
      Wachtwoord: <uw wachtwoord>

      Druk vervolgens op “Volgende”

      Stap 7

      De Iphone/Ipad zal nu een poging doen om een verbinding te maken met de mailserver. Het kan zijn dat je onderstaande mededeling in beeld ziet staan. Druk op “Ga door”

      Stap 8

      Het instellen is bijna klaar. Druk op “Bewaar”

      Stap 9

      Het account is toegevoegd, nu dienen er nog een aantal dingen gecontroleerd en aangepast te worden.
      Druk op het net toegevoegde mail account.

      Druk dan op uw e-mailadres.

      Druk op ‘Geavanceerd’

      Scrol naar beneden en bij ‘INKOMEND-INSTELLINGEN’ zie je bij “Gebruik SSL’ aan staan (groen).

      Zet het gebruik van SSL uit en zorg dat de serverpoort op 143 staat. Druk vervolgens op ‘Account’

      Druk vervolgens bij SERVER UITGAANDE POST op de SMTP

      Druk vervolgens op mail.uwdomeinnaam.nl

      Standaard staat het gebruik van SSL aan (groen).

      Zet het gebruik van SSL uit en zorg dat de serverpoort op 587 staat.

      Druk nu op ’Gereed’, ‘Account’, ‘Gereed’. Het account is nu klaar voor gebruik.

  • E-mail instellen zonder SSL certificaat (Outlook)
    • Wanneer u over een eigen domeinnaam beschikt en de SSL van de e-mail wenst uit te schakelen, kunt u onderstaande stappen volgen.

      Wanneer u wel de SSL wenst te gebruiken, neem dan contact met ons op voor verdere instructies.

      Onderstaande instructies zijn opgesteld om voor het instellen van de e-mail in Outlook 2010 en hoger (Instellen van een nieuw email adres). De afbeeldingen zijn gemaakt in Outlook 2016 en kunnen daardoor wellicht iets afwijken van uw situatie.

      Stap 1

      Start Outlook.
      Als Outlook voor de eerste keer gebruikt wordt dal zal er een email instel wizard verschijnen.
      Vul de onderstaande gegevens in:
      Uw naam: <vul hier uw naam in>
      E-mailadres: <vul hier uw e-mailadres in>
      Wachtwoord (2x): <vul het opgegeven wachtwoord in>
      Klik daarna op “Volgende”

      Stap 2

      Outlook gaat nu zoeken en probeert de instellingen zelf te configureren. Het kan zijn dat Outlook met de onderstaande mededeling komt. Vink dan aan ‘Niet opnieuw vragen voor deze website’ en klik dan op toestaan.

      Stap 3

      Het account is nu automatisch geconfigureerd.
      Krijg je onderstaande mededeling niet dan moet je handmatig de mail instellen, zie daarvoor stap 4.

      Stap 4

      Kies voor POP of IMAP en klik op volgende. Indien de verschillen tussen beide protocollen niet duidelijk zijn, klik dan niet om de belangrijkste verschillen tussen IMAP en POP3 te lezen.

      Stap 5

      Vul dan het volgende in:

      Bij gebruikers gegevens:
      Naam: <uw naam>
      Email adres: <uw email adres>

      Bij servergegevens:
      Type account: IMAP
      Server voor inkomende mail: <mail.uwdomeinnaan.nl>
      Server voor inkomende mail: <mail.uwdomeinnaam.nl>

      Bij aanmeldingsgegevens:
      Gebruikersnaam:  <uw email adres>
      Wachtwoord:  <uw wachtwoord>

      Klik vervolgens op “meer instellingen”

      Stap 6

      Ga naar het tabblad Server voor uitgaande e-mail en vink aan ‘Voor de server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist.

      Stap 7

      Ga vervolgens naar het tabblad ‘Geavanceerd’
      Controleer en/of wijzig de onderstaande punten:

      Poortnummers van server
      Inkomende e-mail (IMAP): 143
      Gebruik het volgende type versleutelde verbinding: geen
      Uitgaande e e-mail (IMAP): 587
      Gebruik het volgende type versleutelde verbinding: geen

      Bij mappen:
      Pad van de hoofdmap: inbox

      Klik dan vervolgens op OK en dan op voltooien of volgende. Het account zal dan getest gaan worden. Zie je onderstaande mededeling dan is het account correct geconfigureerd.

  • De belangrijkste verschillen tussen POP(3) en IMAP
    • Bij het instellen van de e-mail kunt u veelal kiezen tussen POP(3) en IMAP. Maar wat zijn de belangrijkste verschillen tussen beide eigelijk?

      Los van de technisch- inhoudelijke verschillen van deze protocollen, zal onderstaand schema de belangrijkste verschillen weergeven tussen beide opties om uw e-mail op te halen.

      POP3

      De e-mail wordt opgehaald door uw computer of ander apparaat (tablets, telefoon, etc) en wordt “standaard” niet op de server bewaard na het ophalen.

      Doordat de mail (standaard) van de server wordt verwijderd na het ophalen door u (er wordt nooit ongelezen e-mail verwijderd), is de mailbox weer leeg waardoor de ruimte beschikbaar blijft voor nieuwe berichten.

      Wanneer een e-mail wordt verwijderd door bijvoorbeeld de PC, dan zal deze e-mail niet (meer) binnenkomen op een ander apparaat.

      POP wordt gebruikt om e-mail op te halen, om mail te versturen wordt er gebruik gemaakt van het SMTP protocol.

      IMAP

      De e-mail wordt bewaard op de server, uw computer of ander apparaat (tablet, telefoon, etc) leest de berichten vanaf de server.

      Doordat de mail op de server blijft staan, kan de e-mail op meerdere apparaten gelezen (en verwijderd worden)

      Doordat de mails op de server blijven staan (in de desbetreffende mailbox), wordt de mailbox voller. Wanneer de mailbox zijn maximale capaciteit bereikt, zullen e-mails niet meer aankomen die aan u gericht worden. De versturende partij krijgt dan een bericht dat de mailbox vol is.

  • Welke e-mail porten kan ik gebruiken?
    • Afhankelijk van de internet aanbieder (de partij waar je daadwerkelijk mee verbonden bent met internet), kunnen bepaalde porten geblokkeerd worden, of open staan voor mail verkeer. Het is dan ook niet met zekerheid te stellen welke van onderstaande porten zullen werken bij het instellen van uw e-mail, probeer deze dan ook en neem contact met ons op wanneer dit niet lukt;

      143 , 110 , 25 , 9925 , 587 , 465

      Let op: Authenticatie bij zowel inkomende- als uitgaande e-mail is altijd verplicht!

  • Internet headers opvragen
    • Per e-mail programma verschilt de methode om de Internet headers te achterhalen. We hebben onderstaand per programma aangegeven hoe u de headers kunt opvragen. U kunt vervolgens de Internet headers “kopieren” en “plakken” in een nieuw e-mail bericht (b.v. gericht aan de support van PM Networking) indien hier om gevraagd wordt:


      Windows: Outlook Office 2003/2007

      Als je Outlook 2000, 2003 of 2007 gebruikt om je e-mail te lezen, dan kun je op de volgende manier de headers meesturen:

      1. Druk in het overzicht van je e-mailberichten met de rechtermuisknop op het e-mail bericht waarvan je de header wilt opvragen.
      2. Kies in het uitrolmenu voor optie “Berichtopties”
      3. In het dialoogvenster wat verschijnt zie je onderaan een veld met Internet headers.
      4. Selecteer en kopieer de headers.

      headers

      Windows: Outlook/Office 2010/Office 2016
      Als je Outlook 2010 gebruikt om je e-mail te lezen, dan kunt je op de volgende manier de headers meesturen:

      1. Dubbelklik in het overzicht van de e-mailberichten op het e-mailbericht waarvan je de header wilt opvragen. Deze wordt in een nieuw venster geopend.
      2. Klik op het symbool rechts van de tekst “Codes” (Tags).
      3. Selecteer vervolgens alle tekst die te zien is bij “Internetheaders” en gebruik de toetsenbord combinatie “[CTRL] [C]” (beide tegelijk indrukken).

       

      Windows: Outlook Express
      Als je Outlook Express gebruikt om e-mail te lezen, dan kun je op de volgende manier de headers meesturen:

      1. Open het e-mailbericht waarvan je de header wilt opvragen.
      2. Klik op “Bestand” in het menu.
      3. Klik op “Eigenschappen” in het uitrolmenu dat nu tevoorschijn komt.
      4. Klik op “Details”.
      5. Selecteer en kopieer de headers.

       

      Windows: Mozilla Thunderbird
      Als je Mozilla Thunderbird gebruikt om e-mail te lezen, dan kun je op de volgende manier de headers meesturen:

      1. Open het e-mailbericht waarvan je de header wilt opvragen.
      2. Klik op “Beeld” in het menu.
      3. Klik op “Berichtbron” in het uitrolmenu dat nu tevoorschijn komt.
      4. Selecteer en kopieer de headers.

       

      Windows: Pegasus
      Als je Pegasus gebruikt om e-mail te lezen, dan kun je op de volgende manier de headers meesturen:

      1. Open het e-mailbericht waarvan je de header wilt opvragen.
      2. Druk tijdens het lezen van het e-mailbericht op “CTRL-H”
      3. De volledige header zal zichtbaar worden in het betreffende mailtje. (Let op: de header zal ook meegestuurd worden bij het “forwarden” van de e-mail.)

       

      Mac: Mozilla Thunderbird
      Als je Mozilla Thunderbird gebruikt om e-mail te lezen, dan kun je op de volgende manier de headers meesturen:

      1. Selecteer het e-mailbericht waarvan je de header wilt opvragen.
      2. Klik vervolgens in het menu op  “Beeld”
      3. Selecteer de optie “Berichtbron”
      4. Selecteer en kopieer de headers.

       

      Mac: Apple Mail
      Als je Apple Mail gebruikt om e-mail te lezen, dan kun je op de volgende manier de headers meesturen:

      1. Selecteer het e-mailbericht waarvan je de header wilt opvragen.
      2. Klik vervolgens in het menu op “View/weergave”.
      3. Klik op “Message/bericht”.
      4. Kies voor “Long Headers/alle kopteksten”.
      5. Selecteer en kopieer de headers.

       

      Mac: Microsoft Entourage
      Als Microsoft Entourage gebruikt om e-mail te lezen, dan kun je op de volgende manier de headers meesturen:

      1. Selecteer het e-mailbericht waarvan je de header wil opvragen.
      2. Klik vervolgen in de menubalk op “View”
      3. Klik vervolgens op “Source”.
      4. Hierna wordt er een nieuw venster geopend met daarin de headers van de e-mail.
      5. Selecteer en kopieer de headers.

       

      Windows Live Mail (Hotmail)
      Als je een Windows Live Mail account gebruikt om e-mail te lezen, dan kun je op de volgende
      manier de headers meesturen:

      1. Open het e-mailbericht waarvan je de header wilt opvragen
      2. Klik rechtsboven op “Acties”
      3. Kies in het uitrolmenu voor “berichtbron weergeven”
      4. Selecteer en kopieer de headers.

       

      Online e-maildiensten: Gmail
      Als je een Gmail account gebruikt om e-mail te lezen, dan kun je op de volgende manier de headers meesturen:

      – Klik op de pijl-omlaag naast” Beantwoorden” in de rechterbovenhoek van het berichtvenster.
      – Kies in het uitrolmenu voor “Origineel  weergeven”.
      – Selecteer en kopieer de headers.

       

      Online e-maildiensten: Yahoo! Mail
      Als je een Yahoo!Mail account gebruikt om e-mail te lezen, dan kun je op de volgende manier de headers meesturen:

      1. Open het e-mailbericht waarvan je de header wilt opvragen
      2. Kies in de menubalk voor “Meer”.
      3. Kies in het uitrolmenu voor “Volledige header weergeven”
      4. Selecteer en kopieer de headers.
  • Hoe benader of activeer ik de web mail?
    • Als u uw e-mail programma niet kunt gebruiken (bijvoorbeeld omdat u niet achter uw eigen computer zit) en toch uw e-mail wilt lezen of versturen, kunt u gebruik maken van de webmail. De webmail is doorgaans te openen door “simpelweg” in de browser “webmail.<uwdomein.nl>” in te typen. Er zal een scherm verschijnen waar u de gebruikersnaam (veelal uw volledige e-mail adres) en wachtwoord in dient te voeren.

      Lukt dit niet, dan kunt u contact opnemen met onze support om dit te (laten) activeren. Ook kunt u deze optie zelf activeren, mits u de mogelijkheid heeft om in te loggen in de technische portal (Plesk).

  • Overige e-mail programma’s
    • Uitleg

      Overige e-mail programma’s

      Voor het instellen van uw e-mail programma heeft u de volgende gegevens nodig. Deze instellingen zijn zowel van toepassing op het ontvangen van e-mail als op het versturen van e-mail.

      • Inkomende & uitgaande mailserver: mail.uwdomeinnaam.nl, waarbij u uwdomeinnaam.nl dient te vervangen door uw eigen domeinnaam.
      • Accountnaam en wachtwoord: Hier bij accountnaam uw e-mailadres in en bij het wachtwoord uw wachtwoord.
      • Tevens maken wij geen gebruik van SPA (Beveiligd-wachtwoordverificatie). Deze optie dient u indien aangevinkt, uit te vinken.
      • Het e-mail programma moet het wachtwoord ook gebruiken bij het versturen van email. Vaak moet hiervoor een extra optie worden geselecteerd, bijvoorbeeld Voor deze server is verificatie vereist.
      • Sommige providers blokkeren de port 25 voor de uitgaande mail. Hiervoor hebben wij port 9925 ter beschikking gebracht.
  • E-mail instellen: Microsoft Outlook Express
    • Microsoft Outlook Express

      Na het opstarten van Outlook Express kiest u in het menu de optie Extra, en vervolgens de optie >Accounts. De volgende dialoog verschijnt dan:

      Hierin kiest u voor Toevoegen en vervolgens voor E-mail. Nu verschijnt de Wizard Internet-verbinding. Hier voert U achtereenvolgens uw naam en uw e-mail adres in. De volgende pagina vult u als volgt in:

      waarbij u uwdomeinnaam.nl dient te vervangen door uw eigen domeinnaam.

      Hier vult uw e-mailadres en uw wachtwoord in.
      Plaats tevens GEEN vinkje bij Aanmelden met beveiligd-wachtwoordverificatie.

      Nu klikt u weer op Volgende en dan op Voltooien om de Wizard af te sluiten.

      U bent weer terug in de dialoog Internet-accounts. Selecteer hier het zojuist aangemaakte email account en klik op Eigenschappen. Ga vervolgens naar het tabblad Servers. Hier moet de optie Voor deze server is verificatie vereist aangevinkt worden:

      Klik nu op OK en op Sluiten. Uw e-mail account is nu klaar voor gebruik.

  • E-mail instellen: Microsoft Outlook 2010
    • Microsoft Outlook 2010

      Outlook 2010

      Na het opstarten van Outlook kiest u in het menu de optie Bestand, vervolgens de accountinstellingen en nogmaals accountinstellingen.
      Outlook 2010

      De volgende dialoog verschijnt dan:
      Outlook 2010

      Hier kiest u nieuw. Hierna verschijnt een nieuwe dialoog:
      Outlook 2010

      Hier selecteert u de optie Serverinstellingen of extra servertypen handmatig configureren en drukt u op volgende. Hierna verschijnt een nieuwe dialoog:
      Outlook 2010

      Hier selecteert u de optie Internet-e-mail en drukt u op volgende. Hierna verschijnt een nieuwe dialoog:
      Outlook 2010

      Deze dialoog vult u als volgt in:

      Uw naam: de naam van de afzender.
      E-mailadres: uw e-mail adres.
      Inkomende e-mail (POP3): hier vult u mail.uwdomeinnaam.nl in, waarbij u uwdomeinnaam.nl vervangt door uw eigen domeinnaam.
      Uitgaande e-mail (SMTP): hetzelfde als voor de inkomende email.
      Gebruikersnaam: hier vult u uw volledige e-mail adres in.
      Wachtwoord: het wachtwoord van het e-mail account.
      Beveiligd-wachtwoord vertificatie (SPA): dient u uit te vinken indien deze aangevinkt staat.

      Vervolgens klikt u op Meer instellingen en verschijnt een nieuwe dialoog. In deze dialoog kiest u voor het tabblad Server voor uitgaande e-mail:
      Outlook 2010

      In deze dialoog selecteert u de optie Voor de server … is verificatie vereist en Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail. Vervolgens sluit u deze dialoog af met OK, en kiest u voor Volgende in de dialoog E-mailaccounts.
      Uw e-mail account is nu klaar voor gebruik.

  • E-mail instellen: Microsoft Outlook 2003
    • Na het opstarten van Outlook kiest u in het menu de optie Extra, en vervolgens de optie E-mailaccounts. De volgende dialoog verschijnt dan:

      Hier kiest u voor het toevoegen van een e-mail account. Hierna verschijnt een nieuwe dialoog:

      Hier selecteert u de optie POP3. Vervolgens wordt de volgende dialoog getoond:

      Deze dialoog vult u als volgt in:

      • Uw naam: de naam van de afzender.
      • E-mailadres: uw e-mail adres.
      • Inkomende e-mail (POP3): hier vult u mail.uwdomeinnaam.nl in, waarbij u uwdomeinnaam.nl vervangt door uw eigen domeinnaam.
      • Uitgaande e-mail (SMTP): hetzelfde als voor de inkomende email.
      • Gebruikersnaam: hier vult u uw volledige e-mail adres in.
      • Wachtwoord: het wachtwoord van het e-mail account.
      • Aanmelden met beveiligd-wachtwoordverificatie: deze mag u uitvinken indien deze staat aangevinkt.

      Vervolgens klikt u op Meer instellingen en verschijnt een nieuwe dialoog. In deze dialoog kiest u voor het tabblad Server voor uitgaande e-mail:

      In deze dialoog selecteert u de optie Voor de server … is verificatie vereist en Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail. Vervolgens sluit u deze dialoog af met OK, en kiest u voor Volgende in de dialoog E-mailaccounts.

      Uw e-mail account is nu klaar voor gebruik.