Reeds enkele jaren de zadenverkoop via Internet, ….

De Bolster is oorspronkelijk opgericht in 1978 en verkoopt al jaren zaden zowel aan particulieren als tuinbouwbedrijven. Het bedrijf was gevestigd in het Groningse Kielwindeweer en is in 2007 verhuisd naar Epe.

Zaden zijn makkelijk per post te versturen en dus is het een ideaal product om via internet te verkopen. De Bolster is al in 1998 begonnen met de verkoop van zaden aan particuliere klanten via het internet, via een eenvoudige zelf geprogrammeerde webshop. In 2007 toen het bedrijf werd overgenomen hebben we ervoor gekozen om een nieuwe webshop met een uitgebreider CMS te laten programmeren. De webshop en SnelStart draaiden toen los van elkaar. Het overtypen van de orders vanuit de webshop in snelstart bleek al gauw te veel tijd in beslag te nemen en dus werd het tijd om te zoeken naar een mogelijkheid om de webshop en snelstart aan elkaar te koppelen. In eerste instantie leek de koppeling geen probleem te zijn en waren er verscheidene bedrijven die voor niet teveel geld een koppeling konden bouwen.

Na eerst een aantal prijsopgaven te hebben opgevraagd kozen we voor oplossing (niet via PM Networking) om de orders en klanten vanuit de webshop te importeren via een koppeling in SnelStart, dit leek de goedkoopste oplossing. Al vrij snel na aanvang kwamen de eerste problemen naar voren. Doordat de webshop en SnelStart los van elkaar draaien was het behoorlijk lastig om een goed synchroon lopend klantenbestand te creëren. Een groot gedeelte van de orders wordt nog altijd via telefoon en fax besteld. Na 3 maanden te hebben aangemodderd werd ons duidelijk dat 2 verschillende databases geen oplossing voor ons zou bieden. Jammer van alle tijd en de aanbetaling maar het was tijd om te zoeken naar een betere oplossing. Via SnelStart zelf kwamen we terecht bij PM Networking.

Het contact verliep meteen vanaf het begin al prettig en soepel. Vooraf hebben we een heldere offerte ontvangen en een duidelijke omschrijving van de functionaliteiten van de webshop. Ons belangrijkste argument om voor de webshop van PM Networking te kiezen was dat zij de enige zijn die SnelStart en de webshop qua artikelen en klantenbestand vanuit 1 SnelStart database kan laten functioneren. Na de moeilijke eerste ervaringen met koppelingen was het uiteraard spannend in hoeverre het bij PM Networking allemaal wel zou werken. Gelukkig verliep dit allemaal boven verwachting, veel waardering hebben wij dan ook gedurende het project gekregen voor de creatieve oplossingen die werden aangedragen voor specifieke functionaliteiten die wij graag voor onze webshop wilde hebben.

Nu het systeem reeds een aantal jaren draait is het echt een genot om mee te werken. De orders ’s ochtends via verkooporderbeheer met 1 druk op de knop afdrukken. Altijd een actuele voorraad indicatie in de webshop. Ongeveer een arbeidsbesparing van 40 uur per week doordat orders niet meer overgetypt hoeven te worden. Klantgegevens altijd actueel in SnelStart. Geen zorgen meer over de back-up van gegevens. Via de laptop en mobiel internet kunnen inloggen in SnelStart en meteen alle gegevens bij de hand hebben. Enz. enz.

Achteraf zijn we blij dat de eerste koppelingen niet gewerkt hebben en dat we gekozen hebben voor PM Networking. Het bovenstaande is dan ook geen standaard verkooppraatje maar de reactie van een zeer tevreden gebruiker.

Frank Vosselman,
De Bolster Biologische zaden
www.bolster.nl