Het opvragen van een e-mail header heeft als grootste voordeel, dat je op die manier kunt terugzien welke route een e-mail heeft afgelegd. Je ziet direct welke mailservers de e-mail gepasseerd heeft, waardoor er kan worden vastgesteld waarom een bericht als ongewenst wordt gezien. Er zijn voor de diverse mailprogramma’s, verschillende manieren om de e-mailheaders op te vragen;

Outlook

  1. Open Outlook.
  2. Klik op de e-mail waar je graag de headers van zou willen zien.
  3. Klik op het bovenaan op ‘Bestand’ (‘File’).
  4. Klik op ‘Eigenschappen’ (‘Properties’).
  5. De volledige headers tonen zich dan bij ‘Internetheaders’.

Outlook Hotmail (Webmail-variant)

  1. Log in op je Outlook/Hotmail-account.
  2. Klik in het linkermenu op ‘Inbox’.
  3. Klik met de rechtermuisknop op het bericht waarvan je de headers wilt zien.
  4. Klik vervolgens op ‘Berichtbron weergeven’ (‘View Message Source’).
  5. De volledige headers zullen dan in een nieuw venster verschijnen.

Voor oudere versies van Outlook

  1. Open Outlook.
  2. Klik in de inbox met de rechtermuisknop op de e-mail waar je graag de headers van zou willen zien.
  3. Selecteer in dat menu de optie ‘Berichtopties’.
  4. De volledige headers zullen zich in een nieuw venster tonen.

Gmail

  1. Log in op Gmail.
  2. Open de e-mail waar je graag de headers van zou willen zien.
  3. Klik op het pijtje naar beneden naast de knop ‘Beantwoorden’ (‘Reply’), bovenaan in het berichtenvenster.
  4. Selecteer ‘Origineel weergeven’ (‘Show original’).
  5. De volledige headers van dat bericht zullen dan in een nieuw venster verschijnen.

Apple Mail

  1. Open Apple Mail.
  2. Klik op de e-mail waar je graag de headers van zou willen zien.
  3. Ga naar ‘Weergave’ > ‘Bericht’ > ‘Alle kopteksten’ (‘View’ > ‘Message’ > ‘All Headers’).
  4. De volledige headers zullen dan in een venster onder je inbox verschijnen.