Onderstaand treft u onze instructies voor het instellen van diverse applicaties.

<< Klik hier om terug te gaan naar het volledige FAQ overzicht

Staat uw applicatie of programma er niet bij, en werken de instellen die beschreven worden niet van de andere FAQ items? Neem contact op met onze support, en wij zullen de FAQ aanvullen. Bij voorbaat dank voor uw medewerking!

  • Wordt er onderscheid gemaakt tussen hoofdletters en kleine letters?
    • Als u een Linux hosting pakket heeft dient u er rekening mee te houden dat de server onderscheid maakt tussen hoofdletters en kleine letters. Dit betekent dat mijnbestand.htm, MijnBestand.htm en MIJNBESTAND.HTM drie verschillende bestanden zijn. Om vergissingen te voorkomen is het aan te bevelen om in bestandsnamen alleen kleine letters te gebruiken.

      Als u een Windows hosting pakket heeft maakt de server geen onderscheid tussen hoofdletters en kleine letters. De bestandsnamen mijnbestand.htm, MijnBestand.htm en MIJNBESTAND.HTM wijzen dus allemaal naar hetzelfde bestand.

  • Hoe wijzig ik het wachtwoord van mijn FTP account?
    • Het wijzigen van het FTP wachtwoord kunt u zelf via de technische portal (Plesk). Indien u hier geen gegevens van heeft, kunt u die uiteraard bij ons opvragen.
      Uiteraard kunnen wij ook het FTP wachtwoord voor u wijzigen. Wachtwoorden zullen nooit telefonisch worden verstrekt, wij vragen u dan ook hier een “ticket” voor aan te maken door ons een e-mail te sturen aan onze support.

  • Hoe activeer ik een MySQL database
    • MySQL databases zijn alleen mogelijk op onze Linux servers. Alle hedendaagse CMS pakketten werken met een database (denk daarbij aan WordPress, Joomla, Concrete5, etc). De beschikking hebben over een MySQL database is dan een ook vereiste om te werken met bovenstaande CMS pakketten.

      Hoe krijg ik de beschikking over een MySQL database?
      Lang niet iedere website zal gebruik maken van een database. Daarom wordt er standaard geen database aangemaakt voor elk hosting account, maar doen wij dit op verzoek. Als u een email verstuurt naar support@pmnetworking.nl zullen wij zo spoedig mogelijk een MySQL database voor u aanmaken. U kunt dit uiteraard ook zelf door in te loggen in de technische (Plesk) portal.

      Hoe kan ik een database gebruiken in mijn website?
      Wanneer u een dynamische website wenst, kunt u doorgaans het beste gebruik maken van MySQL in combinatie met PHP. PHP is een scripttaal die standaard op onze Linux servers beschikbaar is. Deze scripttaal bevat o.a. een set functies voor het benaderen en muteren van uw database. Meer informatie over PHP vindt u op www.php.net, met onder andere de mogelijkheid voor het downloaden van een handleiding. Let op, dit is voor de programmeurs onder ons en/of zeer gevorderde internet gebruikers.

      phpMyAdmin
      Een andere methode om de database aan te roepen, is via phpMyAdmin. Deze webbased applicatie geeft u alle middelen om de database te beheren. phpMyAdmin staat standaard beschikbaar via onze Plesk omgeving. Uiteraard is het ook mogelijk om zelf phpMyAdmin te installeren op uw webruimte / hostingpakket.

      Overige tools
      Ook kan er met overige tools, zoals een MySQL Workbench verbinding worden gemaakt. Lukt het verbinding maken niet, neem dan contact met ons op. Wellicht is er een firewall actief die uw verbinding blokkeert.

       

  • Foutpagina’s (websites)
    • Het aanmaken van foutpagina’s is alleen van toepassing voor personen die zelf een website bouwen zonder WordPress, Concrete 5 of andere CMS systemen waar dergelijke mogelijkheden veelal aanwezig zijn. Het aanmaken van foutpagina’s via onderstaande procedure is overigens alleen mogelijk op onze Linux servers.

      Wat is een foutpagina?

      Als er een fout optreedt, bijvoorbeeld omdat een bepaalde pagina niet bestaat, wordt er door de webserver een eenvoudige pagina gegenereerd met een foutmelding. Door zelf een foutpagina te maken kunt u deze in de stijl van uw website maken, en kunt u de bezoekers bijvoorbeeld via een link naar de indexpagina van uw website doorverwijzen.

      De belangrijkste fouten waarvoor een foutpagina gemaakt kan worden zijn:

      • 401: Deze code wordt gegeven als iemand geen toegang heeft tot een beveiligd deel van de website;
      • 404: Dit is de meest voorkomende fout en betekent dat de gevraagde pagina niet bestaat. De reden hiervan is veelal dat de pagina aangepast is en de link niet meer uit komt waar dat eerder wel het geval was;
      • 500: Dit betekent dat er een onverwachte fout is opgetreden in de webserver. Vaak is dit een programmeerfout, bestanden die niet gevonden kunnen worden, en meer van deze aard. Om een dergelijke foutmelding op te lossen, zal er aan debugging gedaan moeten worden. Zet bijvoorbeeld “error reporting” aan, en analyseer de logbestanden van de server op fouten;

      Geen fouten, maar wel interessante statuscodes;

      • 301 + 302: Dit zijn niet zozeer foutmeldingen maar meer statuscodes die de browser kan ontvangen als een pagina wordt omgeleid naar een andere pagina. De keuze wanneer er een 301 of 302 gebruikt dient te worden, is afhankelijk van de vraag of de opgevraagde pagina verwijderd moet worden uit zoekresultaten (of niet);

      Hoe maak ik een foutpagina aan?

      Allereerst maakt u op de gebruikelijke manier een webpagina aan (bijvoorbeeld ‘404.htm’) en plaatst u deze via FTP op de server. Vervolgens gaat u naar de beheerpagina’s van onze website. In het menu links kiest u voor de optie ‘Foutpagina’s’. Verdere informatie kunt u opvragen door op de link ‘help’ te klikken (rechtsboven).

  • Heb ik een FTP programma nodig?
    • Voor gebruikers van Windows is het niet noodzakelijk om een apart FTP programma te gebruiken. Windows is standaard al voor zien van FTP functionaliteit.

      Ga hiervoor naar het startmenu, en kies de optie ‘Uitvoeren’. De volgende dialoog verschijnt dan:

      Hier vult u het commando ‘ftp://ftp.uwdomeinnaam.nl’ in, waarbij u ‘uwdomeinnaam.nl’ dient te vervangen door uw eigen domeinnaam. Vervolgens klikt u op ‘OK’

      Nu moet u zich eerst aanmelden bij de server. Daarom verschijnt de volgende dialoog:

      Bij ‘Gebruikersnaam’ vult u de naam van uw hosting account in, en daaronder het bijbehorende wachtwoord. U kunt er verder voor kiezen om de optie ‘Wachtwoord opslaan’ aan te vinken. Windows onthoudt dan uw accountnaam en wachtwoord en u hoeft het een volgende keer niet meer op te geven.

      Vervolgens klikt u op ‘Aanmelden’. Er wordt nu een standaard scherm van de Windows Verkenner geopend. U kunt nu op de gebruikelijke manier bestanden van en naar de server kopiëren. Let op: Bestanden voor uw website dient u in de map ‘/html’ of ‘httpdocs’ op de server te plaatsen.

  • FTP programma instellen
    • FTP programma instellen

      Voor het instellen van uw FTP programma heeft u de volgende gegevens nodig:

      • Server: ftp.uwdomeinnaam.nl, waarbij u uwdomeinnaam.nl dient te vervangen door uw eigen domeinnaam.
      • Account: dit is de door ons aangegeven account.
      • Wachtwoord: dit is de door ons aangegeven wachtwoord.

      Let op: Bestanden voor uw website dient u in de map ‘/html/’ OF ‘/httpdocs’ op de server te plaatsen, er is altijd maar een van de twee beschikbaar.